ABDALá
24.19
ياساتر على الديتيلز بأول تويت، حتى بإنعكاس النظارةشف و احكم :
والخلفيات ASMR، يمكن لاني احس انها مألوفة. غير انها حلوة طبعا
خلاص لا تحسفني
ياساتر على الديتيلز بأول تويت، حتى بإنعكاس النظارةشف و احكم :
للاسف صناعة الانمي من دخلت في عصر الديحتال و الحس الفني صار باهت و خجولشف و احكم :
غون خطير على اللي حوله وميكاڤيلي. توو متش يا اخوان
طيوب وبريء ويهتم للي مايعرفهم، النمل اللي هزمهم بالبداية كان يرفض قتلهم. هذا وهو يُنظر لهم كمخلوقات دنيئة
فيه دارك سايد مانختلف، وله لحظات تشكك فيها بالmorality نفس ماصار مع البنت، لكن كان بريكداون ومايمثله. مب ملاك لكن مب ايڤل ابدا يعني
مختلف معاك فى جزئية إنه بيهتم للى مايعرفهم بس عشان أوضح أكثر جون نفسه مش هايقتل أو يؤذى حد من غير سبب و مش Evil بالمعنى المعروف كما ذكرت بس المشكلة الكبيرة إن تحديده لإيه التصرف الصح و الغلط فى أى موقف مش مبنى على مبادئ الخير و الشر المعروفة و اللى بالرغم من إنه مدرك ليها إلا إنه ما بيتصرفش على أساسها و إنما تصرفه مبنى على علاقته الشخصية أو نظرته للشخص فقط لا غير و ده مش شئ بسيط ، أحد الأمثلة كانت فى آرك جريد أيلاند لما ترك Serial Killer معروف حاول يقتله فى البداية حر عشان ساعده فى التدريب ، المنطق يقول إن الشخص ده خطر و يجب تسليمه لجهة مسؤولة و ده الشئ اللى القاتل نفسه كان متوقعه و استغرب إنه ماحصلش بس هو ساعد جون و بالتالى هو شخص جيد و حر عشان يرجع يقتل زى ما هو عاوز بس المرة دى جزء من مسؤولية أى جريمة هاتحصل هاتبقى على جون لأنه كان عارف خطورته و يقدر يمنعه بس ما عملش كده ، طبعا العمل خلى القاتل يراجع نفسه و يغير من أسلوبه عشان يفلت من المشكلة دى
مثال تانى يبقى لما قرر يثق فى واحد من النمل بكل سهولة و بدون استشارة حد و حتى لما النملة نفسه استغرب و سأله عن رد فعل صديقه فجون ببساطة قال إنه هايفرض الموضوع عليه ، برضنا حظنا هنا إن النملة كانت عاوزة تساعد فعلا بس فى حالة إن الموضوع كان خدعة فجون كان بيهدد بكشف خطة الهجوم بالكامل و التسبب بكارثة حقيقية بسبب قرار أنانى و طائش مبنى على نظرته الشخصية للنملة
الفكرة إن مع جون فاللى هايعمله فى موقف ما يبقى مسألة انت و حظك مش شئ مبنى على منطق أو تفكير و جون ماعندوش مشكلة فى تجاهل أى كوارث الشخص ممكن يكون عملها أو لسه بيعملها طول ما هو جيد معاه فقط لأن تأثير الشخص ده على باقى الناس شئ خارج حساباته و مالوش أهمية عنده (باستثناء أصدقائه فقط و مش دايما) و دى بعض الأمثلة إزاى قرارات جون ممكن تتسبب فى خطر على اللى حواليه حتى لو هو نفسه مش عاوز يؤذيهم بشكل مباشر و فى أمثلة تانية ممكن تلاقيها على مدار العمل بعيدا عن موقف كوموجى ، الحقيقة فى بداية معرفتى بالعمل إنطباعى عن جون كان إيجابى و العمل قدر يغطى على تصرفاته بطرق كثيرة بس كل ما اراجعها فانطباعى عنه بيبقى أسوء
مب طبيعي، حتى الساوندتراكس كملت اسمع غيرها لا ارادي. تلمس الاوثنتستي بكل زاوية
فرق، يبين ليش زعلانين الصدق هههههههه
اي شخص لازال يشوف 2011 افضل, صدقا عنده مشكلة في فهم الابداع الفني و العمل التجاري البحت
سلامة قلبك xDفز قلبي لما شفت الموضوع انرفع بالاخير يطلع
مافيه تلميحات هبلة انه كورابيكا بنت عكس نسخة 1999.سلامة قلبك xD
اذا عندك مشكلة في التمييز بين العمل التجاري و العمل الفني، فانت فعلا محتاج تراجع فهمك للصناعة و كيفية انتاجها.
حدثتني عن اختيارات نسخة 2011 الابداعية ؟
اذا عندك مشكلة في التمييز بين العمل التجاري و العمل الفني، فانت فعلا محتاج تراجع فهمك للصناعة و كيفية انتاجها.
ترا باعوا ديفيدي لهانتر1999 لول
مشكلة الردود الترول، انا صدقا حابب اشوف الخيارات الفنية في نسخة 2011، ليش تحسسوني اتحنك او من خلافه من الامور الكليشيه. المحتوى التجاري موجود و الفني موجود من قديم الازل، مثل ما فيه سينما تجارية فيه سينما ارت هاوس و في اعمال تيجي بالنص ما بين و بين. هذا غير ذكر الانميات او السينما ال avant garde مثلا
صدقا انا حابب اشوف من وجهة نظركم ايش الخيارات الفنية الي في نسخة 2011 تخليها تتفوق على 99 ؟ مو شايف شي و حابب اخوض النقاش لعلي اثقف في بعض الامور
اي شخص لازال يشوف 2011 افضل, صدقا عنده مشكلة في فهم الابداع الفني و العمل التجاري البحت
كلامه صحيح.. 2011 استهدف الأطفال على البدايات بأعتراف المخرج عكس شغل 1999 الي كانوا يعملوا شيء اضاف جمال و خيال للعمل ما كانوا مجبورين يعملوه
ترا باعوا ديفيدي لهانتر1999 لول
و ليه اخذت الموضوع شخصي و كانه اهانة او انتقاص؟ انا استمتعت بهنتتر 2011 و لليوم اعيد منه مشاهد. تناقش او لاء هذا شي يرجعلك و اكيد هذه مساحتك الشخصية, بس صدقا انا مهتم اسمع الخياارت الفنية المتخذة ب2011لما ترمي كلام زي ذا
لا تتوقع انه فيه واحد رح يناقشك بجد
تبسيطك للفروق بين 99 و 11 انه هو جدا اختزالي, الامر اعقد من كذا بكثير, اول مخرج الانمي تعب كثير انه يعمل لمسة انسانية في الانمي عن طريق كثير اختيارات, منه الخلفيات المتعوب عليها ليحسس المشاهد بحيوية في المكان و حياة للشخصيات يقدر يتصل فيها, احد المشاهد اذكر كانو في كافيه و كورابيكا طلب شيشة لوول, هذه التفاصيل البسيطة ما تتلاحظ لكن تخش على طول على عقلك و تعطي ابعاد للشخصيات و ادمية اكثر. هذا غير ضبط وقت اليوم من غروب لليل لنهار ليزبط التون حق المشهد بما يناسب رية المخرج, ما اعتقد شفنا اي استعمال ابداعي للموضوع الزمان في النسخة الجديدة."عمل تجاري مقابل عمل فني" من اكثر الحاجات المتحجرة الي قريتها هالفترة رجعتني 13 سنة ورا وقت نقاشات هانتر2011 اول ما اعلنوه يحسسوني مش كل الانميات يعملوها عشان الربح وفي الاول والاخير هي مشاريع تجارية بحتة سالفة تفضيلك لحاجة معينة عن الثانية راجع لك لكن تسوي لي فيها عملوا حاجة معينة مش عشان يسترزقوا منها ويطلعوا ارباح ويسوون بوست لمبيعات المانجا وحتى منتجات ثانوية لو قدروا من فيجرز وغيره.. مش لأي حاجة الا لسواد عيونك يا متذوق الفن (&)
أنا ترا من محبين التوجه الناضج للنسخة القديمة وافضلها على الجديدة لكن ارحمونا يعني قولوا عمل ناضج مقابل عمل طفولي شوي بمشيها، ذكرتوني الي كان يقول عن مانجا هانتر هانتر رواية أدبية فاخرة
ناه انا نفسي افضل نسخة 99 بالاركات الاولى لما رجعت شفته من سنة او سنتينو ليه اخذت الموضوع شخصي و كانه اهانة او انتقاص؟
بالارك الاخير صارت رواية ادبية فعلاذكرتوني الي كان يقول عن مانجا هانتر هانتر رواية أدبية فاخرة
حلقة 116 الأسطورية صار لها عشر سنوات من عرضها اليوم
السنين تركض
حلقة 116 الأسطورية صار لها عشر سنوات من عرضها اليوم
السنين تركض