لأن اراكي (المانغاكا) يحب السفر فـ هو حط معلومات لأغلب البلدان اللي زاره في جزء الثالثواو انمي كبير, شي مختلف ومميز عن الي أشاهده بالعاده بالذات من ناحية عيش حضارات وبلدان مختلفه بعمل واحد وبالذات دقة عرضهم لها (الكلام العربي) ومع المعلومات الحلوه الي يضيفوها (عادات البلد, أي كان). ما أتوقع قد شفت شي زي كذا قبل.
النقطة الأولى من كلامك عن الستاند صحيحة أراكي ببساطة جحد أسلوبه القديم وقرر يعمل النظام ذا لكن نقطتك الثانية امم عجزت أفهمها بالنهاية النمط بأغلب أعمال الشونين يحدد اللي عنده قدرات يتقاتل وكثير مرات اكتساب القوة يكون كليشي الريدي ومبالغ فيه وغير منطقي (بل أقول الأغلب لول)، بنظام الستاند صحيح كل واحد عنده قوة عليا لكن طريقة المواجهات ما تعتمد على "أوه أنا أقوى راح أهزمك" بل تحسب كثير الفارق بين القدرات لذلك تشوف المواجهات موجه بتوازن بأغلب البارت (نعم فيه قتالات شاطحة بس كصورة عامة متوازن كثير)، بصراحة شوف ذا بسنة 1989 وقارنه مع دراجون بول أو هوكتو نو كين راح تشوفه ثورة صارت وقتها قبل حتى يويو هاكوشو الذي جاء بعدها وكمل ذا الشئ أن الانتصار يكون بالقدرات أكثر من أنه باور آب.
هو توجه جوجو بعيد عن أن يكون سوبرمان بنظارة ما أحد يعرفه لكن بدونها الكل يعرفه لا لذلك جد غريب علي هذا العيب لأن حتى مع شرحك ما فهمته، طريقة وصياغة الأحداث متوحورة حول مقاتلي الستاند والقتالات 100% حتى الأحداث الجانبية ما فيه حرفيًا هنا! كل حدث يبنى من أجل مواحهة الستاند ووجود الشخصيات لهذا الهدف وحتى مش متذكر غير الأم والطفلة ذيك وبصراحة مش شايفها قضية.النقطة التانية متعلقة بشئ شخصى نسبيا و للسبب ده ذكرت إنها ممكن ماتكونش بنفس الأهمية لباقى المتابعين و هحاول أوضحها اكثر
النقطة مش متعلقة بمستخدمى الستاند نفسهم و إنما بباقى الشخصيات المساعدة و ممكن تبان غريبة نسبيا
فى مواجهات البارت التانى إنت مش لازم تبقى مستخدم للهامون عشان يبقى ليك دور حقيقى فى القصة الرئيسية ، سترونهايم شارك فى المواجهات بالرغم من إنه مش مستخدم للهامون و حتى سبيد واجون بالرغم من إن مشاركته كانت مقتصرة على الدعم إلا إنه كان مطلع على الأحداث و عارف تفاصيل اللى بيحصل
مع نظام الستاند أى شخصية غير مستخدمة للستاند هاتتحول تلقائيا لشخصية جانبية ماعندهاش فكرة عن اللى بيحصل زى سوزى كيو فى البارت الثالث أو هاتضطر تديها ستاند عشان تشارك فى الأحداث فقط زى هولى ، للأمانة هولى مش مثال جيد لأن حصولها على الستاند كان لسبب مهم و مقبول و يعتبر محرك الأحداث فى القصة بس أنا بحاول أقرب الصورة لشخصية حصلت على ستاند بس مش بهدف استخدامه
الشخصيات من النوع ده بتلاقيها فى بعض أعمال القدرات الخارقة خصوصا الأولى و اللى عادة بتبقى شخصية البطل بيخبى حقيقته عنها (عندى ليها مثال مشهور إنت عارفه بس عندى حساسية من ذكره للأسف ) و التانية برضه موجودة و ليها مشاكلها ، أنا عندى مشكلة تجاه النوعيات دى من الشخصيات و صعب أشرحها و ممكن أفهم لو إنت شفت إن الموضوع مافيهوش مشكلة
هو توجه جوجو بعيد عن أن يكون سوبرمان بنظارة ما أحد يعرفه لكن بدونها الكل يعرفه لا لذلك جد غريب علي هذا العيب لأن حتى مع شرحك ما فهمته، طريقة وصياغة الأحداث متوحورة حول مقاتلي الستاند والقتالات 100% حتى الأحداث الجانبية ما فيه حرفيًا هنا! كل حدث يبنى من أجل مواحهة الستاند ووجود الشخصيات لهذا الهدف وحتى مش متذكر غير الأم والطفلة ذيك وبصراحة مش شايفها قضية.
يمكن هذا ينقلني أن البارت الرابع راح يكون توجه ثاني وكيف لو ناس عادية عندهم ستاند ومش أشرار؟ لذلك ودي تشوفه بأقرب وقت لأنه جديد كشونين وطالع حياة يومية!