hits counter

نقاش أنمي شتاء 2020 | Eizouken ni wa Te wo Dasu na إيزي بريزي ☻

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بادئ الموضوع #1


فريق العمل يضم:

القصة الأصلية: سوميتو أوارا (سلسلة في مجلة سبيريتس الشهرية التابعة لشوغاكوكان)
إخراج وتنسيق السلسلة: ماسآكي يواسا
تصميم شخصيات الأنمي: ناويوكي أسانو
موسيقى: أوروتايتشي
إنتاج التحريك: ساينس سارو



طاقم الأصوات المؤدية يضم:

سايري إيتو بدور ميدوري أساكُسا
موتسومي تامُرا بدور ساياكا كاناموري
ميساتو ماتسُوكا بدور تسوباميه ميزوساكي
يوميري هاناموري بدور دومِكي
ميكاكو كوماتسو بدور سوانديه ساكاكي
كازوهيكو إينويه بدور فوجيموتو-سينسي
المصدر: crunchyroll

ملخص القصة:
ميدوري أساكوسا هي طالبة سنة أولى في الثانوية، تعشق الأنيمي وتصر بأن الفكرة الأولية هي الأهم في الرسوم المتحركة. على الرغم من امتلاكها دفتر تقوم برسم أفكار متنوعة فيه إلا أنها لم تتخذ الخطوة الأولى نحو صناعة الأنيمي بعد حيث تصر بأنها لا تستطيع القيام بذلك وحدها. تنتبه ساياكا كاناموري ذات الشخصية المنتجة لمهارة أساكوسا. بعدها يتضح بأن زميلتهما الفاتنة وعارضة الأزياء تسوبامي ميزوساكي تود أن تصبح محرِكة فيقومون بإنشاء نادي الرسوم المتحركة ليخلقوا العالم الأمثل المتواجد في داخلهم.
المصدر: crunchyroll


الحلقة الأول...


نعم أنمي السنة ☻

الأنمي صعد نفسه لي بشكل جدًا سريع، الأحداث تمشي بوتيرة صاروخية بأول حلقة يجعلك ما تلقط أنفاسك، أكد على تجربة صناعة أنمي بعملية الأنمي نفسها! أعني التركيز راح يكون داخل الأنيمشن كوسط، من الحلقة الأول شفنا كيف تتكلم عن الرسومات الأولية، السكيتش الأولى للأفكار، عملية التصميم للمركبات والخلفيات الأولية، بعدين يعطيك نظرة عن تحليل مشاهد أعيدت محاكاتها من أنمي كونان الفتى المستقبلي (عدنان ولينا).



هذه يجعله فارق كثير عن تجربة Shirobako التي تركز على العملية الخارجية كثير وتسلسل الإنتاج، هذا الأنمي من الحلقة الأولى التركيز واضح على عملية الأنيمشن نفسها. ومرات بتفاصيل ممكن ما تفهمها.

القوة الكبيرة بنظري أنه راح يستغل عملية رسم الأنمي ليحولها إلى عملية الهروب من الواقع! فيجعلها عملية مسلية بأن عوالمنا التي نصنعها تتحقق أمامنا. من هذه يبعد عن احترافية العملية التي ممكن تكون مملة، ويجعلك تغوص بالعالم الساحر من خيال المراهقات.

الشئ الذي سواه بمشهد عدنان ولينا أنه ضرب وتر حساس وبنفس الوقت احترام حقيقي للأنمي، يمكن ذا ما تشوفه كثير، الأنمي فعلًا أسرني هنا كواحد يشوف عدنان ولينا تحفة فنية وقطعة أنيمشن خالدة ☻
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بادئ الموضوع #3




نعم انمي الموسم ::mad::
شفت المقطع وفهمته بعدين قلت بنفسي طيب الحين الذي ما فهم الريفرنس وش ذنبه؟ قلت الحين موقفي كأني ساكوجي نيرد (يييييع).

المهم بس للذي ما فهم، ذول الثلاثة اسماء أنيموترز معروفين، أعني معروفين لدرجة يصيروا أعلام للأنمي كله!

Toshiyuki Inoue وMitsuo Iso الأثنين طلع صيتهم من كونهم أعلام التوجه الواقعي بالتحريك، الأول معروف تعاوناته مع ساتوشي كن بكل أفلامه، تعرفوا مشهد الركضة الشهير بMillennium Actress؟ نعم هو الذي رسمه. الثاني برضو معروف وله طريقة بالرسم مختلفة هو ابتكرها، يمكن شرح أيمن أوضح هنا:
(Iso) معروف بإبتكار أسلوب ال(Full Limited) في التحريك حيث يقوم المحرك الاساسي بعمل كل الفريمز الموجودة في المشهد من دون وجود لأي (in-betweens) ليكون للمحرك الاساسي التحكم التام في سير المشهد, أسلوب (Iso) يمتلك حيوية و ثقل لا تراه في أغلبية المحركين, ذلك يرجع لطريقة رسمه لحركة الجسم حيث كل جزء أو مفصل من جسم الشخصية لديه إتجاه مختلف عن الاخر مع توقيت ممتاز لكل حركة, طريقة رسمه للأدخنة متميزة أيضا بالرغم أن ليس لديها أي لمسة (ساكوغوية) لكن طريقة تشكل و إلتفاف الدخان أثارت أهتمام الكثير من المخرجي الانمي, و المحركيين الشباب.
الثالث Shinya Ohira ويتبع الأسلوب السريالي بالتحريك، برضو من موضوع أيمن:
Shinya Ohira:
يعتبره الكثير من محبي ال(ساكوغا) أفضل محرك حاليا في اليابان , رؤية مشاهد Masahito Yamashita في Urusei Yatsura شجعته ليكون محرك و أيضا لم يخفي إعجابه بأفلام ديزني في الخمسينات , في بداية عمله كان OHIRA يحاول أن يقلد أساليب مدرسة Kanada في مشاهد Yamashita بالرغم من صعوبة بعض المشاهد فمثلا أخذ OHIRA قرابة شهر ليحرك ثلاث ثواني في أنمي Gall Force, بعد فترة تجارب أثناء عمله في أستوديو AIC إنضم OHIRA إلى طاقم عمل Akira الاسطوري حيث حرك بعض المشاهد التي تتضمن حركة الدخان و تحطم المباني, أثناء عمله على الفيلم بدأ OHIRA يطور أسلوب الرسم الذي نعرفه الان.


أسلوب OHIRA أقل ما يقال عنه معقد و متشابك, يحب أن يرسم بخطوط خشنة و كثيفة , خطوط تحديد متومجة و متمائلة أو كما يقول عنها محبي الساكوغا (Ohira wobble), في الغالب يستخدم هذه الخطوط لتجسيد الحالة النفسية للشخصية, يمكن تشبيه هذا أسلوب بأساليب اللوحات التعبيرية, ميزة أخرى عن رسوم كثرة الطبقات في الفريم الواحد, حتى أن بعض من مشاهده في Gall Force كانت غير قابلة للعرض بسبب كمية الطبقات الموجودة التي كانت تتسبب بظهور الصورة بشكل ضبابي (لحسن الحظ المعالجة بالحاسب حلت هذه المعضلة), في بعض الاحيان يحب أن يؤدي المشاهد التمثيلة بنفسه قبل أن يرسمها. OHIRA أيضا دخل مجال الاخراج, أكبر إنجاز في مسيرته الاخراجية هي الحلقة العاشرة من مسلسل Hakkenden برفقة زميله Masaaki Yuasa, الحلقة هزت عالم الانمي و أصبحت واحدة من أكثر الحلقات إلهاما للمحركين في تاريخ الصناعة, أسلوب OHIRA التعبيري يظهر بقوة في تلك الحلقة و جعلت OHIRA يترك الاسلوب الواقعي الذي بدأ به في نهاية الثمانينات و إستبدله بتشكيلات و شخصيات مشوهة. بعد عمله في Hakkenden ترك OHIRA الصناعة لفترة تقارب السنتين, لكنه عاد ليعمل على مشاريع عملاقة مثل Ghost in the Shell:, FLCL, Tekkon Kinkreet, Mind Game, و أوفا The Animatrix:Kid’s Story
 

MH MD

Moderator
مشرف
#4
يواسا كالعادة ما يخيب الظن، حلقة ممتعة جدا

بس أهم ما فيها، انها تغوص في سحر الانمي بشكل مباشر جدا وبكل حماسة، ليش نحب الانمي بالمقام الأول، سحر عوالمها وتحريكها والاهتمام بالتفاصيل الصغيرة والمبالغة والتضخيم بالأفعال والأكشن، كلها يغوص بها بشكل جميل ، اذا شيروباكو يغوص بعملية صناعة الانمي وكل جوانبه فهذا العمل يدخل بلب الانيمي نفسه وما يميزه ويجعلنا نحبه، كلهم اعمال عظيمة لكن بجوانب مختلفة وكلها اوجه لنفس العملة.

والاوبيننج جنان ::laugh:: عظيم ولصق بمخي من اول ما سمعته بتريلر قبل عرض الانمي حتى، الانيميشن يزيده تميزا
 
الإعجابات: AM152

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بادئ الموضوع #6
https://www.animenewsnetwork.com/in...ector-discusses-making-of-the-episode/.155059

هذه ترجمة لجزء من مقابلة مثيرة مع المخرجة . يمكن تلاحظوا الحلقة الأولى فيها شئ غير اعتيادي عن حلقات الأنمي؟ بعادة الأنمي الحركة تتركز وتكون نمطية وصعب تقارنها مع ردات البشر بالواقع، التي تأخذ منسوب غير متوقع ومختلف بين مكان ومكان.

https://www.sakugabooru.com/post/show/109128

يعني زي هذا المشهد، لو تركزوا راح تشوفوا ردات فعل الشخصيات مختلفة وأكثر من العادة لو تقارنها مع أي أنمي. تشاهدون تسوبامي تتحرك باستجابات مختلفة؛ مثل الحركة الدائرية على نفسها وقت المشي. وتعلقها بالدرج والتفافاتها أثناء النزول.

هدف المخرجة تعطي الأنمي احساس أكثر تصديق.
 
#7
https://www.animenewsnetwork.com/in...ector-discusses-making-of-the-episode/.155059

هذه ترجمة لجزء من مقابلة مثيرة مع المخرجة . يمكن تلاحظوا الحلقة الأولى فيها شئ غير اعتيادي عن حلقات الأنمي؟ بعادة الأنمي الحركة تتركز وتكون نمطية وصعب تقارنها مع ردات البشر بالواقع، التي تأخذ منسوب غير متوقع ومختلف بين مكان ومكان.

https://www.sakugabooru.com/post/show/109128

يعني زي هذا المشهد، لو تركزوا راح تشوفوا ردات فعل الشخصيات مختلفة وأكثر من العادة لو تقارنها مع أي أنمي. تشاهدون تسوبامي تتحرك باستجابات مختلفة؛ مثل الحركة الدائرية على نفسها وقت المشي. وتعلقها بالدرج والتفافاتها أثناء النزول.

هدف المخرجة تعطي الأنمي احساس أكثر تصديق.
المقابلة مثيرة للاهتمام جدا .. لاحظت كثير على تويتر يتكلمو عن كيف الشخصيات ما تحسهم بنات كيوت وكذا والموضوع فعلا راجع لطريقة ال depiction هنا لحركتهم وردود فعلهم جدا حذر بإعطاء ردود فعل مبالغ فيها بسيناريو واقعي نسبيّاً او حتى طريقة كلام انثويّة بزيادة وهو بشكل واضح شيء مقصود من الستاف مثل ما ذكرت المقابلة
الغريب انه عكس الفكرة الشائعة عن كونه ممكن يقتل حياة الانمي تشوف العكس الكامل بالحلقة
غير هالموضوع لاحظت الصراحة كمية التفاعل مع الخلفيات والاهتمام فيها كان absurd .. ما اتذكر اخر مرة شفت عمل يهتم بهالجانب لهالدرجة
طريقة تصويرهم للمدرسة تذكرني بمشهد المدينة الاول من كيل لا كيل .. كثير اشياء انترستينغ عم تصير بالستوريبوردينغ هنا وما توقعت الصراحة عمل شخص جديد نسبياً عالمجال
 
#8

اول مره اشوف حساب أنمي رسمي يجمع اهم مشاهد الانميشن أو الساكوغا في الحلقة في مقطع مع أسماء رساميها
اللي غالبا هذا الأمر ما يسويه غير هواة الساكوغا و الفانز::laugh::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بادئ الموضوع #9

اول مره اشوف حساب أنمي رسمي يجمع اهم مشاهد الانميشن أو الساكوغا في الحلقة في مقطع مع أسماء رساميها
اللي غالبا هذا الأمر ما يسويه غير هواة الساكوغا و الفانز::laugh::
أعتقد يمكن لأن حلقة الأنمي نفسها ما كان فيها كريديت للاسماء!
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بادئ الموضوع #10


الحلقة الثانية...

أعتقد كذا كاناموري راح تسرق الأنمي xd

ميازاكي راح يكون فخور xd لكن جد منطق الفلم يتطبق على الأنمي ومحاولة فصلة شئ غبي من الاساس هع.

لكن كاناموري ما توقف تكون منتج بل تطلع بأحسن الأفكار للتمويل وبرضو تستخدم كضغط مرات:



الأنمي عاجبني كيف أنه ممكن يكون احترافي بنفس الوقت يكون خفيف وكوميدي، كل شخصية منفصلة عن الأخرى بالأفكار وحتى الطبيعة هذا يخلي شغل التحريك هنا رهيب لمحاولة خلق حركات مختلفة بينهم. أكثر شئ أعجبني بهذه الحلقة أن الأنمي بخصوص هذه العملية قرر يرجع يكون كثير تقليدي (أي بالمعنى الأصلي)، ونشوف جد شئ من ماضي إنتاج الأنمي بأسلوب السيل:

هنا الكلام عن ما بعد عملية الرسم على الورق ونسخ الرسومات بشرائح السيل (هي شفافة وتطبع على الورق)، التي تأخذ مجهور كبير ومضني لأنك راح ترسم 4 شرائح بالرسمة الواحدة.


هنا تأخذ كل سيل وتطبعه على الخلفية، بعدين تم الاستغناء عنها باداة متحركة أن الخلفية تتحرك والطباعة تكون على خط طويل زي هذه الصورة:

الحلقة فيها طريقة ذكية لرسم المشاهد مش مجرد فكرة وخلاص بل تأخذ حيثيات البيئة زي فكرة الرياح مع الهوائي وتخيل ذلك المشهد الذي الأنمي حوله بطريقة مميزة للخروج من الواقع بمبالغة تؤكد الفكرة.
 
#11
الحلقة الثّالثة هي المفضّلة عندي ونحن نتكلم عن عمل كل حلقاته كانت افضل من اي شيء ثاني شفته هالموسم (اللي يعتبر موسم ممتاز)

العمل حذر جدا بانه يدخل كثير بمشاكل الانمي اندستري لانه يسعى للبساطة (بشكل نسبي) بشرح ميكانيكية صناعة الانيميشن ويركز اكثر على الشغف بهالموضوع .. بس مع هذا تشوف جمل من العمل تلعب على هالوتر بشكل مقصود:




كثير كونسبت آرت ممتاز:




الي يعجبني هنا بالذات انه كل هالماتريلز ما موجودة بشكل (رفع عتب) انما شيء ممكن تشوفه بانتاجات اندي فعلية وحتى ممكن انميات (هالشيء واضح من الحلقة الاولى بس ما اتكلمت عنها هنا)

ماتريل ثانية:

https://www.sakugabooru.com/post/show/110009


كثير أشياء ثانية اعجبتني بالحلقة بس الهايلات الواضح منها هو هالمقطع:

https://www.sakugabooru.com/post/show/110015

التنقّل بين ستايل الكي انيميشن والنسخة النهائيّة وحتّى السكتش بوك طالعة مذهلة جدّاً ومو مثل أي شيء شفته سابقاً .. شيء حر جدّاً ما يحصل على حريته الا بعمل مثل هذا

أيضاً مشهد ثاني ممتاز من Yuuki Igarashi:

https://www.sakugabooru.com/post/show/110002


بالمجمل قاعد استمتع جدا هنا واشوف صعوبة بالتكلم عن العمل لانه يحتوي كثير ايستر ايغز وتفاصيل ممتازة تحتاج كلام لدرجة اتكاسل بالكتابة عنه .. نوعية الاعمال هذه وطريقة انتاجها تضرب وتر حساس عندي مثل موب سايكو وعلى ما يبدو الفريق لح يستمر بهالمستوى مع كونه غالبا كور واحد .. متحمس جدا!!
 
التعديل الأخير:
#12
كنت متردد فى البداية من متابعة العمل لسببين ، الأول يبقى مشاكلى مع عدد من أعمال يواسا (بالرغم من إقتناعى إنه مخرج متميز) و الثانى إن بالرغم من حبى للأنمى إلا إن إهتمامى بتفاصيل الصناعة مش كبير ، أنا ممكن ابحث عن المسؤول عن مشاهد أو أعمال معينة لو عجبتنى أو أقرأ بعض المعلومات من حين لآخر بس ده كل حاجة لكن مع الإنطباعات الإيجابية عن العمل قررت أتابعه و كان تجربة ممتازة حتى الآن (وصلت للحلقة الثالثة)


مش هاتكلم عن تفاصيل صناعة الأنمى فى العمل بما إن معلوماتى عنها قليلة و الأعضاء هنا اتكلموا عنها بشكل جيد و مفصل بس هحاول اتكلم عن باقى الجوانب

كرأى شخصى يواسا متميز كمخرج بس مش ككاتب ، يواسا بيبقى فى أحسن حالاته لما بيبقى عنده خامة بيشتغل عليها و يضيف عليها من أسلوبه بس لما بيبقى المسؤول عن كل حاجة فساعتها عدد من المشاكل بتظهر زى الدراما الزائدة أحيانا أو الثغرات فى المنطق و غيرها ، مشكلة تانية تبقى إن بالرغم من إن اهتمامه بالجوانب الفنية و رغبته فى إظهارها خصوصا بشكل مختلف يبقى من نقط قوته إلا إن ده مابيبقاش دايما شئ إيجابى و أحيانا بعض التجارب بتبقى غير موفقة أو مبالغ فيها من وجهة نظرى بس العمل هنا كان شئ مختلف

البداية مع ال Setting و الآرت كانت ممتازة


على عكس المعتاد فى أعمال يواسا من استخدام أساليب آرت مختلفة و غريبة أحيانا ، العمل بيقدم شئ يبدو أقرب للأعمال العادية من النظرة الأولى بس ده مقصود ، فى العمل هنا فى إنتقال مستمر من الواقع للخيال و العكس و استخدام أسلوب مختلف من البداية هايضعف الحاجز بينهم و هايقلل من تأثير الإنتقال ده غير إنه مش هايبقى مناسب مع Setting المفترض إنه واقعى بس فى المقابل إحنا بنشوفه هنا بيدى لمسته الخاصة للعالم و بيعمل توازن بين أسلوبه المميز و بين التفاصيل الواقعية و النتيجة تبقى شئ بيديك الإحساس إنه ممكن يبقى واقعى و موجود بس فى نفس الوقت هو أكثر من كده بشكل واضح ، سواء العالم أو المدرسة أو الشخصيات (و اللى هاتكلم عنها بعدين) فتصميماتهم جذابة فعلا تشدك للعمل و تقدر تميزها بسهولة من أى عمل تانى و كانت من أكبر مميزات العمل بالنسبة لى ، برضه كون إنه بياخد راحته فى جانب الخيال بيخلى الفروق بينهم تظهر أكثر و تقدر تشوف التميز فى كل جانب على حدة بدون مشاكل

بالنسبة لل Setting فده من أهم مميزات العمل بالنسبة ، أحداث العمل بتدور فى مدرسة و منطقة محيطة بيها و ده يبدو عادى فى البداية بس تصميم المدرسة المتشابك و الغريب كان أكثر من رائع و إضافة ممتازة للعمل :triumph:
شخصيات العمل عاوزين يعملوا أنمى باستخدام تصميم المدرسة و الفكرة إن مع تصميمها المميز و الغريب إنت كمتابع بتبقى عاوز تستكشفها و تشوف التفاصيل المختلفة ليها و ده يخليك تقتنع أكثر بهدف العمل و تبقى عاوز تشوف أنمى قائم عليها زى الأبطال بالضبط و ده كان شئ حبيته فعلا فى العمل ، برضه اللى بيساعد على ده تبقى الألوان المستخدمة و الطبيعة المشرقة للعالم و باللى بتشجعك أكثر على استكشافه و بتدى إحساس بالمغامرة


الشخصيات تبقى نقطة تميز تانية فى العمل (و فى نفس الوقت أحد النقط اللى قلقان منها )

كما ذكرت قبل كده تصميم الشخصيات مميز خصوصا أساكوسا بشكلها الغريب أو كانامورى بطولها الواضح و ما إلى ذلك و كل واحدة فيهم ليها شخصيتها المستقلة و المختلفة و مافيهومش شخصية واحدة سيئة و الثلاثة تقدر تحبهم و تقدر دوافعهم و إن كانت عندى مشكلة تجاه نقطة محددة
أساكوسا بتصميمها و صوتها المميزين بتجذب إنتباهك فى البداية و حماسها الشديد للأنمى معدى خصوصا إنه بيظهر كشئ Genuine مع خيال واسع و أفكار بعضها ممكن يكون عدى على المتابعين فعلا ، أحد أحسن مشاهد الحلقة الأولى بالنسبة لى تبقى مشهد متابعتها لعرض الأنمى مع كانامورى و شرحها لتفاصيله ،حتى بالرغم من إن إهتمامى بالتفاصيل مش كبير كما ذكرت إلا إن شرحها الحماسى و السريع و اللى كان موازى للتطبيق العملى للى بتقوله على الشاشة كان مبهر فعلا بالنسبة لى :frowning:

ميزوساكى تبقى بنت غنية عاوزة تبقى أنيميتور و حبيت إن موضوع إنها غنية أو مشهورة بيتقدم كتفاصيل بسيطة بتظهر فى حوارتها بشكل عفوى أو بشكل عام زى صورها فى المواصلات ، التركيز على ميزوساكى مش كبير و شخصيتها أقل فى التميز من باقى الشخصيات حتى الآن بس ده ما يمنعش إنها ليها لحظاتها زى النصف الثانى من الحلقة الثالثة

أخيرا الرائعة كانامورى و اللى أظن إنها بقت الشخصية المفضلة لمعظم متابعى العمل :grinning:، بالنسبة لى كانامورى تبقى من أحسن ما فى العمل و فى نفس الوقت أكبر نقط تخوفى منه (و إن كان ده قل مع الحلقة الثالثة)

كانامورى شخصية جادة و واقعية بتفكير مادى و بتقدم هنا شئ مختلف و غير معتاد على النوعية دى من الأعمال ، عادة فى الأعمال اللى الأبطال بيحاولوا يحققوا أحلامهم فيها الشخصيات زى كانامورى تبقى إما ضدهم أو بتبقى رافضة الموضوع فى البداية بس بعده كده بتبتدى تكتشفه و تنبهر بيه و تبقى واحدة من الأبطال بس هنا الوضع مختلف بشكل كبير

نقطة حبيتها فى العمل فى إنه بيحاول يقدم موضوع تحقيق الأحلام بشكل واقعى نسبيا، الخيال و الحماس لوحدهم مش كفاية عشان تحقق أحلامك و لو أساكوسا و ميزوساكى بالرغم من إمتلاكهم الموهبة كانوا لوحدهم ماكانوش هايوصلوا لحاجة بس إنت محتاج شخصيات زى كانامورى بتركز على الجانب الإدارى و المادى و فقط لما الجانبين بيتعاونوا مع بعض فساعتها ممكن تحقق اللى انت عاوزه و ده بينقلنا لمشهد مهم فى الحلقة الأولى
من بعد شرح أساكوسا الطويل لكانامورى فى عرض الأنمى كانامورى هاتعتبر إن الشرح ده مزعج بس فى نفس الوقت هاتعترف بإن صناعة الأنمى أعقد من اللى كانت فاكراه و ده هنا ليه أكثر من معنى

الأول بالنسبة لكانامورى نفسها إن حتى بعد متابعة عرض الأنمى فهى ماتأثرتش بيه زى أساكوسا ، كانامورى كانت و مازالت عندها قيم و أفكار مختلفة بشكل كبير عن أساكوسا و ميزوساكى و مش هاتبقى فى أى وقت محبة للأنمى بنفس طريقتهم و ده شئ واقعى و طبيعى إن مش كل الناس هاتحب الأنمى بس فى نفس الوقت هى مدركة إن الأنمى مش شئ بسيط و عندها فكرة عن كم المجهود المبذول فيه من جهة و قيمة الموهبة اللى عند أساكوسا و ميزوساكى من جهة تانية و ده المهم ، حتى لو كان هدفها الأساسى يبقى مصلحتها الشخصية مش صناعة الأنمى نفسها فكون إنها بتساعد أصدقائها مع تقدير ليهم و إقتناع بأهمية اللى بيعملوه يبقى كافى ، ده برضه ممكن ناخده على صناعة الأنمى بشكل عام ، البحث عن النجاح أو الربح فى حد ذاته مش مشكلة و إنما المشكلة فى عدم وجود توازن بين الجانب المادى و الفنى (الشئ اللى بنشوف تلميحات ليه فى الحلقات الثانية و الثالثة) و ده المعنى المهم من وجود كانامورى أو على سبيل المثال مشهد زى ده :

بالرغم من كل اللى قلته عن دور كانامورى إلا إنى فى البداية كان عندى مشكلة كبيرة تجاهها ، كما ذكرت دور كانامورى مهم بس المشكلة عندى كانت فى موقعها فى العمل ، كانامورى المفترض إنها طالبة فى نفس سن أساكوسا و صديقة ليها بس فى الحلقة الأولى بالذات هى ما إدتش الإنطباع ده و حوارتها كانت بتديك الإحساس إنها أقرب لمديرة أعمال أو واحدة أكبر فى السن بكثير من إنها تبقى طالبة ، برضه الإختلاف المهول بينها و بين أساكوسا يخليك تتسأل إزاى الإثنين يبقوا أصدقاء من البداية و الإحساس ده بيزيد لما أساكوسا تدخل فى النقاش مع ميزوساكى و ساعتها كانامورى بتبقى خارج الحوار كأنها مش جزء من المجموعة و إنما شخصية من الخارج و ده ضايقنى جدا فى البداية ، كانامورى لوحدها شخصية ممتازة بس كجزء من المجموعة فالوضع المختلف و حسيت إن فى التفاعل بينها و بين الشخصيات كان ممكن يبقى أحسن بكثير ، ده اتحسن بشكل واضح فى الحلقة الثالثة و أخيرا ابتدينا نشوف جزء تانى من شخصية كانامورى زى حوارها مع ميزوساكى و اللى يوحى إنها بقت صديقة لأساكوسا نتيجة إعجابها بحماسها الدائم

بمناسبة الكلام عن مشاكل العمل فأحد المشاكل كانت السرعة الكبيرة خصوصا فى أول حلقتين ، الحلقتين كان مستواهم ممتاز بس مع Setting مميز زى اللى فى الأنمى كنت أفضل لو العمل خد وقته فى استكشافه و فى عرض المعلومات بس ده برضه اتحسن نسبيا فى الحلقة الثالثة و اللى كانت أهدأ ، نقطة تانية بس دى أقرب لشئ محتمل من إنها تبقى مشكلة حقيقية هى التعمق فى تفاصيل الصناعة بشكل ممكن ثقيل على بعض المتابعين، حتى الآن ده ماحصلش فى العمل و الكلام عن صناعة الأنمى اتقدم بشكل جيد جدا و ممتع حتى بالنسبة للغير مهتمين بس اتمنى إن ده يستمر و الموضوع مايبقاش معقد مع الوقت

العمل حذر جدا بانه يدخل كثير بمشاكل الانمي اندستري لانه يسعى للبساطة (بشكل نسبي) بشرح ميكانيكية صناعة الانيميشن ويركز اكثر على الشغف بهالموضوع .. بس مع هذا تشوف جمل من العمل تلعب على هالوتر بشكل مقصود
ده صحيح و على سبيل المثال بالإضافة للمشهد اللى ذكرته فى مشهد تانى فى الحلقة الثانية بيرمى تلميح بنفس الهدف :
لما ميزوساكى تتكلم عن صعوبة شغل الأنيميتورز مع التعليق ده :




فى الآخر العمل كان أحسن بكثير من اللى كنت متوقعه و من أحسن أعمال الموسم بالنسبة لى حتى الآن
 
التعديل الأخير:

Ceseil

sugar man, colors to my dreams
#23
اول حلقة عظيمة

المشهد الأول لما تصغر الشخصية بالنسبة للشاشة و تغرق فيها اثناء متابعة عدنان.... الأمر هو، اغلب الحالات التي مرت بها الشخصية مع عدنان و لينا هي بالضبط مريت فيها أمس مع لعبة elsinore

غرق الشخصية في عدنان و لينا بذلك المشهد ... لا يعبر ففط عن الإستمتاع بالعمل الذي شاهدته.. و لا يعني فقط انغماسها... هو يعني الحب ... الوقوع بالحب. و هو بالضبط الذي اشعر به مع elsinore. كما وجدت نفسك غرقت، انت تتأمل في أسباب حبك لها و تجد انها اللعبة التي حلمت بها..... شخص صنع اللعبة التي كنت تبحث عنها في داخلك... صنع اللعبة اللي تحب لعبها.

لما كانت الشخصية تتفلسف في قاعة السينما عن اسباب عظمة عدنان و لينا...
انا ايضا من قبل كنت اثرثر مع نفسي عن كل فرار تصميمي في المكان الصحيح الذي جعل elsinore تعمل كما اريد للعبة مثلها ان تعمل و كنت احب كل دقيقة من ذلك.

Keep Your Hands Off Eizouken (ترجمة اسم الانمي للانجليزية) يظهر شخصياته مع افتتانهم و عشقهم بوسط الإنميشن ، والله لا يختلف كثيرا عن اي حب أخر.
ستشاهد شخصية في الحلقة تترك العمل الذي يجلب لها المال و الشهرة لأجل تصنع الإنمي الذي تحبه. و سترى فيه شخصية تعبر و تجتاز شكوكها و ضعف ثقتها بنفسها اخيرا في سبيل ما تحب صنعه.

ستشاهد فيه الشخصيات و هي تعيش المغامرة التي ابتكروها!!! .. - اصنع اللعبة اللي تحب تلعبها ، و ابتكر المغامرة اللي تحب لو تعيشها. و بالطبع، لماذا في النهاية نبتكر اذا لم يكن لهذا السبب.
 
التعديل الأخير:
#24
عم تابع الانمي اسبوعيا بس ما عم اكتب ردود هنا عنه .. خلني اقول لو اخر 4 حلقات بمستوى اللي تم عرضه فايزوكن ماستربيس بنظري وحيكون من انميّاتي المفضّلة
 
#25
الحلقات الرابعة و الخامسة حققت أحد مخاوفى و هى التعمق فى تفاصيل صناعة الأنمى بشكل ممكن يبقى ثقيل على بعض المتابعين و مع سرعة كلام بعض الشخصيات زى أساكوسا فالمتابعة بتبقى أصعب (زى ما حصل فى النصف الأول من الحلقة الرابعة على سبيل المثال) ، ده مش معناه إن الحلقات كانت سيئة بأى شكل بس كنت أفضل لو كان تم التعامل مع الجزئيات دى بشكل مختلف زى إن الشرح يبقى بشكل أهدأ و يعرض على فترات متقطعة و ده حصل فعلا فى حلقات بعد كده

بالنسبة للحلقات نفسها ، النصف الثانى من الحلقة الرابعة كان جيد و حبيت المواجهة بين المجموعة و إتحاد الطلاب خصوصا مع وجود شخصية تقدر تواجه كانامورى و تدخل أساكوسا (و غرابة الموقف بشكل عام :tongueout:) ، العرض نفسه كان رائع و إن كنت حسيت إن جزئية تأثير العرض على المتابعين و إحساسهم إنه حقيقى كانت زيادة بس ده رأى شخصى و مش نقد للجزئية

الحلقات من 5 ل 8 ممكن إعتبارهم آرك كامل و عشان أكون صريح كان عندى مشكلتين معاه ، أولا إنى باكره جنرا الميكا و اللى كان فى تركيز عليها هنا خصوصا فى الحلقة الخامسة و ثانيا إحساسى إن تركيز الآرك كان مشتت إلى حد ما
، مع الحلقة الخامسة تحديدا كنت ابتديت أقلق من نزول مستوى العمل بس القلق ده اختفى مع الحلقة السادسة و اللى العمل رجع فيها لمستواها بالنسبة لى

حبيت إن الآرك تعمق فى دور كل شخصية من الفريق مع عرض أفكارهم و المشاكل اللى بيواجهوها ، دور كانامورى واضح من البداية بس هنا إحنا بنشوف كم المجهود اللى بتعمله و تأثير ده عليها حتى لو فى لمحات بسيطة ، أساكوسا بتواجه مسؤلياتها كصاحبة الرؤية الفنية و بتتعرض للنقد لأول مرة و المواقف و الضغوط الجديدة اللى تعرضت ليها خلتها تفكر فى التخلى عن الموضوع بالكامل لغاية لما كانامورى رجعتها بس التركيز الحقيقى كان على ميزوساكى ، الفلاشباك الخاص بيها اتقدم بشكل أكثر من رائع و حبيت إنها ماحاولتش الهروب من والديها فى البداية زى ما كنت متوقع و قررت مواجهتهم بمجرد لما عرفت بحضورهم للإحتفال

بعيدا عن الشخصيات فعدد من الجزئيات اتقدمت بشكل مميز فعلا ، مشهد زى توضيح أساكوسا لدوميكى مشكلتها مع المؤثرات الصوتية و بنشوف إن صوت حركتها ثابت بالرغم من إختلاف الأماكن اللى بتمشى فيها ، طريقة عرض المشهد كانت مبتكرة و بتقدم قيمة المؤثرات الصوتية بشكل مبسط بس فعال فى نفس الوقت و ماقدرش أنكر إن إحساسى كان نفس إحساس دوميكى فى نهاية المشهد :tongueout:

مشاهد الإحتفال نفسها كانت مميزة خصوصا مع كم النوادى الغريبة فى المدرسة (و اللى مش همانع فى عمل حلقة مخصصة عنها ) و جزئية المطاردة و مشهد زى تهديد كانامورى لنادى التكييف (أو وجود نادى بالشكل ده من الأساس :tongueclosed:) يبقى كفاية

العمل برضه بيواصل التلميحات لمشاكل الصناعة من حين لآخر و ماظنش إن جزئية زى لما العمل اللى والدى ميزوساكى كانوا هيشاركوا فيه اتلغى عشان المخرج و الكاتب حاولوا يقتلوا المنتج اتحط بشكل عشوائى لغرض الكوميديا فقط خصوصا لما قالوا بعدها إنهم كانوا متوقعين ده و ده بيرجعنى للكلام اللى قلته بخصوص دور كانامورى و أهميته خصوصا لما تقارن بين علاقتها بباقى المجموعة و بين الخبر و المشاكل المعروفة فى الصناعة

فى الآخر و بالرغم من بعض مشاكلى مع الآرك إلا إن العمل مازال بيثبت أنه من أحسن أعمال الموسم الحالى و متحمس فعلا للحلقات الجاية
 
التعديل الأخير:
#26
صح نزل مستواه الانتاجي في الحلقات اظن 4-5 بس مو مشكله كبيره ....واحس ما ينفع تتابعه اسبوعياً خصيصاً لما بقت اخر (3-4 حلقات ؟) بحاول اتركه لين يخلص ثم برجع له .

* احس بيكون فيه موسم ثاني ولو بشكل ضئييييييييل *
* اتمنى اخر الحلقات يكونون مثل قوة الحلقه الأولى خصيييييييصاً *

* ملاحظه الحلقه 6 أو 7 في نص الحلقه قرروا يروحون مكان يشبه الينابيع الساخنه ( ما اعرف اسمه ).. ايه استجمام! المهم عدوا اللقطه ثم اكملوا المشاهده عادي *
 
#28
شباب صارحوني.. الانمي صاير ممل ولّا الي مخرب عليه المُتابعه الاسبوعيه؟ ( قوة الحلقه والاحداث امام الانتظار اسبوع ما تسوى ) لو شفت الحلقات ورى بعض كان بيفرق؟

وفيه شيء مزعجني بالانمي ان الشخصيات احس مافيها اي تطور واذا فيه ابسط من البسيط.. يعني لما جابوا مشهد الي قبل ثلاث سنين كيف تعرفوا اساكسا وذيك كاناموري احسهم ما فرقوا بشيء قبل ثلاث سنين والان نفس الشخصيه نفس الاسلوب .. اللهم بس شيء بسيط في اساكسا

مدري شنو اقول صراحه.. صاير اغصب نفسي اشوفه على امل يرجع المستوى نفس أول كم حلقه ( وأول حلقه خصيصاً ) ..قلب مسكور..
 
#29
شباب صارحوني.. الانمي صاير ممل ولّا الي مخرب عليه المُتابعه الاسبوعيه؟ ( قوة الحلقه والاحداث امام الانتظار اسبوع ما تسوى ) لو شفت الحلقات ورى بعض كان بيفرق؟
لأ المشكلة فى الأنمى فى نفسه مش فى المتابعة الأسبوعية

الأنمى كان ممتاز فى أول 3 حلقات بس بعد كده ابتدى يتحرك بشكل عشوائى و بدون ترابط حقيقى بين الأحداث و ده اللى بيخليك ماتقدرش تستمع بيه حتى لو الحدث فى حد ذاته كان جيد و الحلقة 10 مثلا كانت مثال للعشوائية و تشتيت الإنتباه و بتديك الإحساس إن الكاتب عنده أفكار كثيرة عاوز يحشرها فى العمل بأى شكل سواء كانت تنفع كجزء من القصة أو ممكن حذفها تماما و بالإضافة لكده فى تكرار واضح لبعض الجزئيات و بصراحة ده شئ محزن فعلا لأن الأنمى لو كان استمر بنفس مستوى أول 3 حلقات كان ممكن اعتباره ماستربيس :disappointed:
 
#30
وفيه شيء مزعجني بالانمي ان الشخصيات احس مافيها اي تطور واذا فيه ابسط من البسيط.. يعني لما جابوا مشهد الي قبل ثلاث سنين كيف تعرفوا اساكسا وذيك كاناموري احسهم ما فرقوا بشيء قبل ثلاث سنين والان نفس الشخصيه نفس الاسلوب .. اللهم بس شيء بسيط في اساكسا
تطور الشخصيات موجود بقوة .. الارك الثاني كان معتمد على ميزوساكي مع توضيح الاختلاف بين طفولتها وبدأ اهتمامها بالمجال مع وضعها الحالي ومع توقعات اهلها اتجاهها وكيف وصلوا الى نهاية
الارك الثالث يركز على كاناموري بشكل واضح .. الفلاشباك باخر حلقة كان قبل 3 سنوات وفيه اختلاف واضح بتعامل اساكسا مع كاناموري او بالمجمل نظرة اساكسا للعالم .. كاناموري بالمقابل اتطورت بشكل واضح مقارنة بطفولتها اللي تم عرضها قبل حلقتين
..

للان بنظري الانمي على مستواه وافضل حتى .. الارك الاول ركز على صناعة الانمي نفسه وصعوبتها مع عرض اشياء تقنية من ناحية الكي انيميشن بالذات والخدع المستخدمة هنا وهناك .. الارك الثاني غير التركيز التقني ليركز على تصميم الشخصيات ويدخل تصميم الصوت بالعمل وبالمقابل على مستوى درامي ركز على ميزوساكي وعلاقتها باهلها ومجال عملها ووصل لنهاية مقنعة جدا ..
الارك الثالث واضح بيركز اكثر على ناحية الاصوات وعلى الاخراج نفسه وبناء الكونسبت يلي لعب دور اساسي هنا عكس السابق من طرف اساكسا بس ايضا ياخذ الجانب الانتاجي بجدية ضخمة هنا وكاناموري تحصل على تركيز اعلى مع عرض فلاشباكس لها ونظرتها للعالم .. كله يلعب دور بشكل ممتاز مع بعضه وما يربط نفسه بنقطة وحدة لانه ببساطة حيكون ممل وواضح بنظري ..
المشاكل الصغيرة موجودة مثل كون دومينيك جانبي كثير هنا (الحقيقة تم ادخاله بشكل مبكر بالانمي مقارنة بالمانغا حسب ما سمعت) واحيانا يلمّح كثير لمشكلة فيظهر انه يكرر نفسه بس عدا هذا بالنسبة لي عمل الموسم وممكن السنة للآن
العمل يركز على الشغف اتجاه المجال وما يتجنب نواحي تقنية اساسية بس كمان ما بنفس الكثافة ودرجة التعقيد في شيروباكو مثلا وكل هذا يلعب لصالحه مع كاست شخصيات من افضل ما مر عليي